Hogyan öltözzünk fel futáshoz a hideg téli napokon?

A futás kedvelői télen is előszeretettel hódolnak ennek a sportnak. Sok olyan is van, aki télen kezdi a futást, mert friss levegőre és mozgásra van szüksége. A hidegben történő futás segít az immunrendszer megerősödésében és az állóképesség fenntartásában a tél folyamán is.

Hogyan öltözzünk fel futáshoz télen?

Futás előtt ne feletkezzenek meg a nyújtásról és a bemelegítésről! Válasszák ki a megfelelő ruházatot és már indulhatnak is! Tudják, hogy mit kell felvenni a téli futáshoz? 

Kedvelt funkciós kabátok

Téli futás és a ruházat

A fagyban történő futásnak is megvan a maga varázsa. Amikor a hőmérséklet nulla fok alá csökken, akkor az időjárásnak megfelelően kell felöltözni! Van néhány alapelv, melyek segítenek a megfelelő sportruházat kiválasztásában. A téli sportoláshoz 3 réteg ruha szükséges. Ez a réteges szigetelés megfelelő termoizolációt biztosít a testnek, elvezeti a bőrről az izzadságot, megóv a széltől és az esőtől! 

Sport öltözék futáshoz

Egyik rétegnek sem szabadna pamutból lennie - nem jól vezeti el az izzadságot, éppen ellenkezőleg, gyorsan megszívja magát és rövid idő után nedves lesz a ruhájuk. A több réteg ruha lehetővé teszi, hogy megfelelően tudjanak reagálni az időjárás változására - ha melegebbre fordul az idő, akkor egy réteget levehetnek és a derekukra köthetik, hogy ne hátráltassa Önöket a futásban. 

Az első réteg ruha

A funkciós alsónemű minden téli sport esetében nagyon fontos! Ez az a réteg, amely közvetlenül a testtel érintkezik, ezért teljes szárazságot kell biztosítania, el kell vezetnie az izzadságot a további rétegekbe és meg kell tartania az ideális testhőmérsékletet. Ami a hölgyeket illeti, megfelelően kell kiválasztani a sportmelltartót, a bugyit és a funkciós trikót. A férfiak esetében is szükséges a funkciós trikó és az alsónadrág. 

A második réteg ruha

A trikónak, akár rövid, akár hosszú ujjú kitűnő termoizolációs képességekkel kell rendelkeznie! Ez azt jelenti, hogy el kell vezetnie a felesleges izzadtságot, a meleget és kényelmes körülményeket kell kialakítania a mozgáshoz. 

Funkcionális ruházat futáshoz

Amennyiben nincs kemény tél, akkor egy klasszikus futónadrág is megfelelő lesz. Abban az esetben, ha fagy, akkor válasszanak melegebb változatot! 

A harmadik réteg ruha

Az utolsó réteg ruha a sportolót védi az időjárás külső hatásaitól. Az aktuális időjárás alapján válasszák ki! Amennyiben viszonylag meleg és napos az idő, akkor a hoszú ujjú felsőhöz elég egy futómellény vagy egy vékonyabb melegítő felső. Hidegebb időben inkább futókabátot vegyenek fel!

Kitűnő segítőtárs téli futáshoz

Hideg időben az embernek először a kezei, lábai, fülei és a nyaka kezd el fázni. Védelmükre futás alatt is ügyleni kell, ezért ne csak a levegő hőmérsékletére ügyeljenek, de a szélre és a futás sebességére is! Egy sapka, kendő vagy fejpánt megóvja az embert a felesleges hőveszteségtől. Válasszanak vékonyabb, de ellenálló anyagot! Fagy esetén a fejet, nyakat és arcot kitűnően védi a csuklya. 

Ha még egy szemüveget is vesznek fel hozzá, akkor nem lesz sok védetelen felület a fejükön. Nagyon hasznos lehet egy kendő a nyakra is, amellyel nem csak a nyakat, de esetlegesen a szájat és az orrot is védhetjük. A kesztyűk kezeinket tartják melegen, védik a fagy és a nedvesség ellen. Jelentőségüket valószínűleg nem kell tovább magyarázni. Futás során fontos a zokni is! Kintlétünk során lábaink átfagyhatnak. Ezt a problémát orvosolja a funkciós zokni, amely ráadásul nagyon kényelmes is! 

Cipő téli futáshoz

Minőségi cipőre minden évszakban szükség van és ez alól a tél sem kivétel! Semmiképpen sem kellene a nyári futócipőjükben futniuk télen is, hiszen talpuk nem megfelelően barázdált (csúszásveszély), ill. jobban szellőznek, így fázni fog benük a lábuk. 

Futócipó hóba

A téli futócipők talpa vastagabb, mint a nyáriaké és a barázdák is mélyebbek rajtuk. Ennek köszönhetően megfelelően szigetelnek és meggátolják, hogy elcsússzanak. Ősszel vagy egy enyhébb télen akár cross cipőben is futhatnak. Talpa megfelelő struktúrájú és keménységű. A cipő kiválasztása során figyelni kellene arra, hogy a cipő elviselje, ha hidegből melegbe megyünk vele. Tapadnia kellene a nedves felülethez is, ráadásul a sózott utakat és sarat is bírnia kell majd. 

Ruházat és kiegészítők futáshoz

[table2]

Pár tipp befejezésképp

Azt, hogy miért kezdjünk el futni biztosan nem kell magyarázni. Sportolással az ember igazán sokat tehet saját egészségéért - javítja a szívrendszer működését, elősegíti a fogyást, tisztítja az elmét és jobb kedvre derülünk tőle. Akár azon gondolkoznak, hogy miben fussák le a maratont, akár azon, hogy hogyan öltözzenek fel kényelmesen, ha körbe szeretnék futni párszor a panelházat, mindenképpen be kellene tartaniuk pár szabályt.

Az öltözéknek kényelmesnek kell lennie (nem szoríthat, vághat és a mozgást sem akadályozhatja), rugalmasnak kell lennie és úgy kell a testre illeszkednie, mint egy második bőrnek. Nem lehet túlságosan bő sem - így nagyobb lenne a légellenállásuk, tehát nehezebben tudnának futni. A réteges öltözködés során nem feledkezhetünk meg arról, hogy a felső rétegnek egy számmal nagyobbnak kellene lennie, hogy ne korlátozza a mozgást. A futócipőnek szintén valamivel nagyobbnak kellene lennie (kb. fél számmal), hogy vastagabb zoknit is fel tudjunk hozzá venni. 

Ruházat téli futáshoz

Télen készüljenek fel arra, hogy nehezebb terepen kell majd futniuk és hamarabb is sötétedik (vásárolhatnak egy fejlámpát, amely bevilágítja az utat). Amennyiben télen szeretnének futni, akkor a légzést is ehhez kell igazítaniuk. Télen könnyedén megfeletkezünk az orron keresztüli légzésről és szájon át kezdünk lélegezni. Erre nagyon figyelni kell, mivel így a hideg levegő közvetlenül a tüdőbe kerül. Könnyed tempóban fusssanak! -10˚C-ig problémamentesnek kellene lennie a futásnak. Télen sem szabad megfeletkezni ez elegendő vízfogyasztásról, tehát igyanak eleget! 

Termékek megjelenítése a kategóriában:

A cikk szerzője


Hozzászólás írása




Közzétéve: 09.09.2019
A cikk értékelése:
(94.8%)